Saturday, February 19, 2011

TANAM RUMPUT CARPET

bulan lepas, lebih kurang pertengahan bulan 1 2011, saya telah merancang untuk menanam rumput carpet di kawasan rumah yang saya tinggal, alhamdulillah, minggu lepas baru sahaja selesai meletak rumput. jadi dalam masa sebulan ini, saya telah melakukan beberapa perkara. kat bawah ni adalah step2 yang diambil oleh saya:

1. buang rumput, cara: spray racun, cangkul dan buang ke tempat yang sepatutnya.








3. letak pasir, ada dua jenis pasir pasir halus dalam 42 ringgit lagi satu pasir kasar dalam 35 ringgit.



4. letak rumput karpet







tunggu kan 3 bulan, InsyaAllah rumput tui bersambung balik.. tapi kalau nk best skit beli la penuh.. saya beli mahal 2 kaki RM3.00, beli 60 keping = 120 kaki = 180 ringgit...
kos yang saya gunakan dalam 180(rumput) + 77 (pasir) = RM257
kawasan kedah.. tapi kalau korang kawasan KL munkin separuh kos saya..

5 comments:

cbazmi said...

Salam Fadli,

Nampaknya lepas ni hang boleh jadi kontraktor landskap la pulak.

Jangan lupa up loud gambar saelepas tiga bulan , nak tengok perkembangan terkini...hihihi

zulfadli said...

insyaAllah.. skarang nih baru dua bulan.. progress agak baik.. tapi kena rajin selali cabut pokok asing

nurshah said...

Salam tuan, nak tanya letak pasir halus dulu atau pasir kasar dulu terima kasih,.... Saya nak cuba buat :)

zulfadli said...

wsalam.. hari tui waktu saya beli pasir saya dah campur dua2 pasir halus dgn kasar.. sy buat 1:1.. sekarang ni rumput tu dgn cantum.. mmg lawa.. cuma saya tak terjaga.. nanti nak kene trim skit.. dekat setahun juga saya tinggal kan.. tp dia boleh hidup sendiri.. cuma waktu permulaan bulan tui saya banyak menyiram dan cabut rumput2 asing..lepas dlm 2 bulan, dah kurang dah sikit.. sekarang mmg lawa

Bali Tour said...

Best lah ni..
terima kasih informasinya