Friday, January 18, 2013

Utilities Engineer di YKGI Klang - Kren

Salam,

Perkongsian mengenai kerja sebagai utilities engineer selama 4 bulan je pengalaman. "latest update by" 18/1/2013. Dalam sebuah kilang atau plant bahagian utilites sangat memainkan peranan penting. ketiadaan "utilities section" boleh menyebabkan operasi kilang berhenti yang boleh menyebabkan kerugian berpuluh-puluh ribu. perkiraannya akan aku kongsikan kemudian.

Di kilang aku, aku diberi mandat untuk menjaga bahagian utilities termasuk Kren, compressor, "cooling tower, water pump dan WWTP". Untuk beberapa bulan ini focus aku banyak tertumpu pada Crane. Di kilang aku terdapat lebih daripada 20 "overhead crane" bermula dari 3T sehinggalah 35T iaitu kekuatannya untuk mengangkat barang. Adalah menjadi kewajipan aku untuk memastikankan "crane"2x ini tidak mengalami kerosakan secara mengejut. Jika terkejut, maka habis aku kena basuh dengan bos. "Zul, please explain why this problem happen?" huhu

Baru shj minggu lepas, company aku memasang "crane" terbaru yang mempunyai kekuatan untuk mengangkat 35T barang dan juga teknologi terbaru. Memang menarik untuk pekerja baru seperti aku untuk belajar dan melihat sendiri bagaimana proses memasang "crane" ini. Itu aku akan cerita lanjut kemudian.. huhu

"Overhead Crane"

Terdapat bermacam-macam jenis "overhead crane" yang terdapat di pasaran. Ini kerana, teknologi "crane" sentiasa berubah dengan masa dan juga ia bergantung kepada "function"2x tertentu. Pergerakkan "crane" boleh bergerak dengan arah "long travel", "cross travel" dan "updown". Kemudian, pada "clipper/coil thong" "crane" ia boleh membuka dan memusing. Munkin susah untuk bayangan. Nanti akan aku cuba sertakan gambar2x supaya mudah untuk memahami. "Overhead crane" yang aku jaga mempunyai girder. Ada yang satu, ada yang dua. Girder adalah "beam" yang menyambungkan dua bahagian tayar disebelah kanan dan kiri "crane".

Banyak "component" yang ada pada "crane" yang perlu untuk dibuat kerja "maintenance". seperti tayar, "bearing", "wirerope", "greasing", "rail", "shaft" dan banyak lagi. Kesemua bahagian2x ini perlu diambil kira bergantung kepada kepengunaan. Kerosakan bahagian2x kiritikal perlu sentiasa diambil kira dengan secara terperinci dengan cara menyediakan kelengkapan2x "spare part".

Banyak lagi, kalau ikutkan untuk aku cerita kat sini. Nanti ada masa aku update lagi..

3 comments:

izzuddin izzy said...

salam bro..masih keje dkt ykgi?..nk tny psl environment keje cmne..ok ke x..nk smbhyg sng ke x..bos mcm mn dll..sudi la kiranya brkongsi sedikit..bley la emel dkt izzuddinsedek@yahoo.com..mekasih..

Muhammad Zulfadli said...

wsalam. dah tak kene dah.. aku baru je berhenti akhir bln 2 tu.. sorry laa tak perasan msg. dpt interview ke?

Anonymous said...

Bro..sambung jawab soalan sebelum nie..environment kerja di sana okay tak?management..benefits n lain2..kalau x share disini..minta email di mhafizy@ymail.com

Tq...